Whoever gets involved with art..,
can expect surprises. Either the artist creates unusual or even intimate stagings or he confronts the viewer with himself from unexpected perspectives. Whether in video installations or happenings...the artist sometimes also stages situations with actors - the actions often remain hermetic until a moment of dissolution, which the artist skilfully dramaturgically approaches.
... Ralf Berger's concept of action and presentation is radical; it corresponds entirely to the artist's repeated statement that he could "imagine nothing more intimate than making art". A video installation accordingly shows Berger licking the gallery walls at tongue height...
Space, time and movement are the basic categories of Berger's performative works, all of which the artist likes to call sculptures, regardless of genre differences. Many of the filmed actions traverse spaces, places that have to do with the exhibition site. The video installation at the Helga de Alvear Gallery in Madrid in 1998 showed a frog's eye view of the route from the hotel where the artist resided at the time of opening to the exhibition that had just been set up. This time the artist had his cameras attached to his feet as he walked along the path, which of course opened up completely new perspectives on Madrid's inner city.
Uta M. Reindel (Kunstforum volume 158, exhibitions)

Wer sich auf die Kunst…einlässt,
darf mit Überraschungen rechnen. Entweder kommt es zu ungewöhnlichen oder gar intimen Inszenierungen des Künstlers oder dieser konfrontiert den Betrachter aus unerwarteten Perspektiven mit sich selbst. Ob in Videoinstallationen und Happenings…der Künstler setzt Situationen mitunter auch mit Schauspielern in Szene -die Aktionen bleiben oft hermetisch bis zu einem Moment der Auflösung, den der Künstler dramaturgisch äußerst geschickt ansetzt.
… Der Aktions- und Präsentationsbegriff Ralf Bergers ist radikal, dieser entspricht ganz dem gerne von dem Künstler wiederholten Statement, er könne sich "nichts Intimeres vorstellen, als Kunst zu machen". Eine Video-Installation zeigt demgemäß Berger die Galeriewände in Zungenhöhe ablecken…

Raum, Zeit und Bewegung sind die Grundkategorien der performativen Arbeiten Bergers, die der Künstler gerne allesamt - ungeachtet der Genreunterschiede - als Skulpturen bezeichnet. Viele der gefilmten Aktionen durchmessen Räume, Orte, die mit dem Ausstellungsort zu tun haben. Die Video- Installation in der Galerie Helga de Alvear in Madrid von 1998 zeigte ein froschperspektivisches Streckenprotokoll vom Hotel, wo der Künstler zur Eröffnungszeit residierte, bis hin zur gerade aufgebauten Ausstellung. Diesmal hatte der Künstler beim Abschreiten des Weges die Kameras an den Füßen befestigt, was natürlich ganz neue Sichtweisen Madrids Innenstadt eröffnete.
Uta M. Reindel (Kunstforum Band 158, Ausstellungen)